Wywiad Sztuka jest najważniejszą religią Laura La Wasilewska

Jestem bardzo szczęśliwa, że udało mi się przeprowadzić wywiad. Laura La Wasilewska to niezależna artystka i kuratorka sztuki. Laura zajmuje się malarstwem, rysunkiem, ilustracją, design, fotografią i krytyką sztuki.

Artystka ma już na swoim koncie kilkanaście indywidualnych oraz kilkadziesiąt zbiorowych wystaw w kraju i zagranicą (m.in. w 2014 w Berlinie, Lizbonie). Udział w Targach Sztuki w (Wilno, Lipsk), aukcjach charytatywnych (Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu, Wielki Bal Forbesa), aukcjach sztuki (Dom Aukcyjny Ostoja, Dom Aukcyjny Rempex). Prace artystki znajdują się w zbiorach prywatnych w Polsce i zagranicą m.in. Austrii, Anglii, Niemczech, Francji, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Chinach etc. Stałe ekspozycje jej prac można zobaczyć w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
W sierpniu 2012 roku wygrała trzytygodniowy pobyt na międzynarodowy plener malarski w Dreźnie (Palais Sommer).

Z pośród polskich artystów, których dzieła wzięły udział w Charytatywnej Aukcji Dzieł Sztuki na rzecz Fundacji Maestro (Wielki Balu Forbesa 2013) praca jej autorstwa osiągnęła drugi najwyższy wynik.

Kuratorka wystaw, współzałożycielka sekcji Młodzi Sztuką przy OW ZPAP oraz współorganizatorka wielu wydarzeń artystycznych m.in. Art Fresh Festival – Targów Sztuki odbywających się corocznie od 2010r w Hotelu Sheraton w Warszawie.

Autorka ilustracji do książki Artura Cieślara „Kobieta metamuzyczna” (12 portretów: Grażyna Auguścik, Ania Dąbrowska, Urszula Dudziak, Katarzyna Groniec, Krystyna Janda, Grażyna Łobaszewska, Katarzyna Nosowska, Sława Przybylska, Jadwiga Rappé, Maria Szabłowska, Magda Umer i Elżbieta Zapendowska ). Współpraca z fotografem Arcadius Mauritz przy projekcie MOTH Diaries | NEW EDITORIAL. Realizacja rysunków.

Dużo by można było pisać.. Przeczytajcie wywiad, bardzo polecam…

W głowie już od kilku dni nasuwają mi się pytania. Myślałam sobie, że nie mogą być banalne, zbyt płytkie i zbyt oczywiste. Ale może niestety i takie będą … ponieważ dla mnie Twój świat z jednej strony to abstrakcja, ale z drugiej czuję, że jest mi bardzo bliski. Ta wrażliwość, która przejawia się w Twoich poszczególnych pracach, mrozi mi krew w żyłach…

Jestem pełna podziwu pasji i pracy, jaką wykonujesz. Jestem ciekawa jak w twoim umyśle rodzą się pomysły, co Ciebie urzeka, co ma największy wpływ na Twoją twórczość?

Witaj Eliza, pragnę na początku podziękować Tobie że zainteresowałaś się moją twórczością i mną jako artystką.

Każdy nasz kolejny dzień w życiu niesie ładunek emocji i inspiracji, nowo poznanych ludzi i tych, którzy swoją obecnością utrwalają się poprzez czyny, słowa, gesty czy uśmiech jestestwa w naszym życiu. Ja staram się myśleć nieustannie pozytywnie, co sprawia iż spotykam na swej drodze wyjątkowych, interesujących, urzekających, niebywale indywidualnych ludzi– wydaje się to być może nonsensowne ale czasami w pędzie życia wielu ludzi gubi się, a ich zbiór cech indywidualnych zlewa się z mirażem codzienności i trendów. Tak temat portretu, człowiek na chwilę obecną jest dla mnie w twórczości najważniejszy.

Staram się nieustannie od siebie wymagać i rozwijać się warsztatowo, ale i też intelektualne. Pobudzając moją nienasyconą i nigdy pełną ciekawość życia, poprzez czytanie prasy w szczególności o sztuce, oglądanie filmów, oglądanie wystaw, słuchanie muzyki, która jest wielokrotnie podobnie jak ludzkie twarze, kluczem do nieznanych zakamarków emocji.

Jak rodził się Twój talent, czy już jako dziecko przejawiałaś miłość do malarstwa?

Postaram się zobrazować sytuację w kilku zdaniach.

Na początku chodzenia do przedszkola miałam problemy z narysowaniem podstawowych figur geometrycznych, co w zupełności nie sprawiało trudności rówieśnikom.  Nie pamiętam co miało wpływ i co tak naprawdę się zdarzyło, ale później wystąpił ogromny przełom, wszystkie moje kolejne rysunki jakie powstawały  charakteryzowały się dojrzałą kreską, dbałością o najmniejszy detal, obserwacją rzeczywistości. Nie uwierzysz, ale te rysunki były realistyczne, do dziś je mam, to przede wszystkim portrety dalszej i bliżej rodziny, zwierząt na zwykłych kartkach. Podstawówka – kółko plastyczne, nauczyciele Tomasz Morek, Karolina Pałasz. Rysowanie portretów polskich noblistów do sali polonistycznej ( na moim fanpage – Herberta, Szymborskiej).  Malowanie i rysowanie własnych projektów za zgodą grona pedagogicznego i dyrektora szkoła, korytarzy szkolnych. Rodzice, rozmowy o sztuce, filmie, historii sztuki – pochłaniałam wszystkie książki i magazyny o tej tematyce jakie przybywały i były na stale w domowej bibliotece. Następnie szkoła średnia (szybciej o 3 lata )ze względu na reformę szkolnictwa, więc Ogólnokształcąca  Szkoła Sztuk Pięknych w Gdyni Orłowie (Liceum Plastycznie, ja – 12 lat jako 1 rocznik – 6 lat razem – 3 lata gimnazjum i 3 lata liceum).  Równocześnie regularne, prywatne lekcje malarstwa u wspaniałego artysty Zdzisława Zaborowskiego. Studia w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie (prof. Antonii Fałat, prof. Barbara Szubińska, prof. Ryszard Osadczy, prof. Wiesław Garboliński, prof. Wiktor Zin, prof. Franciszek Starowieyski).

Dla mnie malarz to talent, ale również osobowość. Czasami prowizorycznie pewna siebie, ale w środku zupełnie krucha podatna na zranienia… Skąd Ty czerpiesz siłę? Bo, żeby coś tworzyć i wystawiać się z czystym i otwartym sercem na odbiorcę, trzeba być przygotowanym na zranienie. Tworzenie sztuki, to trochę odzieranie się z intymności, pokazujesz swoją duszę, tu trudno jest coś grać, bo kiedy zaczynasz to to, co tworzysz, przestaje mieć sens… Czy jest Ci z tym trudno?

Przypominają mi się  słowa Mark’ a Twain „ Jeżeli mówisz prawdę nie musisz nic pamiętać”.

Jeżeli artysta, który tworzy dzieło w zgodzie z własnym sumieniem, etyką pracy, przekazem, wrażliwością spodziewa się podobnej energii, która do niego wróci w różnej postaci, ale także reakcji, które mogą być odmienne i tak różne jak opinie ludzi.  Świadczy to że praca, utwór, obraz intryguje, skłania do refleksji.

Ja staram się od początku „bezwiednie” wyjść ponad codzienność w tym przyszłe opinie i upodobania, podać się aktowi tworzenia, stanu bezmyślności – będąc ponad już rozegraną koncepcją, kompozycją, kolorystyką obrazu.

Każdy kolejny obraz czy rysunek traktuję jak nową kartkę, wyzwanie nie pamiętając o wcześniej zakreślonych przez doświadczenie. A przecież ta świecąca „dziewiczością” nieznanego przestrzeń, najbardziej intryguje, podsyca wygraną w postaci spełnienia własnego i satysfakcji na mecie, nie znając dystansu na początku.

Jestem przekonana że każdy człowiek ma potrzebę duchowości w życiu. Nie mylić  z wiarą i konkretnym wyznaniem.  Choć ja w żaden sposób nie wstydzę się i nie uciekam od wartości wyniesionych z domu i wychowania w wierze katolickiej. Nie chciałabym jednak poruszać głębiej tematu wiary, który wydaje mi się bardzo intymnym obszarem, a ja nie jestem znawcą tematu.

Dla mnie sztuka jest najważniejszą religią, a równie wielkie misterium „wiary” doznaje w styczności z potęgą natury, która mnie fascynuje (czuje że temat „natury, przyrody, pejzażu” jeszcze powróci jako ważny temat w mojej twórczości).

Siłę czerpie z dobroci i prawdy, które kumulują się w miłości i przyjaźni.

Tak mam osoby, które kocham i prawdziwych przyjaciół.

W jednym z wywiadów przeczytałam…”Choć nie miałam okazji poznać Laury osobiście, usiąść na przeciwko niej, wypić z nią kawy, zapalić papierosa, których obie na co dzień nie palimy, obserwować jej gestów i patrzeć prosto w twarz, to mam wrażenie jakbym znała ją lepiej niż niejedną koleżankę od kawy. Rozmowy telefoniczne i wymiany zdań za pomocą komunikatorów potrafią zdziałać cuda, szczególnie kiedy trafia się na takiego człowieka. Szczerego, serdecznego, zwyczajnego, tak logicznie myślącego, a zarazem wyjątkowego artystę pełnego wiary w swoją misję, ukształtowanego w wyjątkowy sposób, charakterystyczny dla wybitnych postaci!”. My nie miałyśmy okazji nawet tyle razy rozmawiać ze sobą za pomocą FB, a mam wrażenie, że coś iskrzy.. sama nie potrafię tego określić. Umysł i dusza ludzka są dla mnie nie do przecenienia.. Jak to się dzieje? Jak myślisz? Skąd rodzi się jedność dusz?

Wywiad jak wzajemna korespondencja tyle że elektroniczna … i tak najważniejsze liczy się słowo pisane i intencja przekazu.

Jedność dusz … no cóż filozofia, etyka przypominają mi się nasycone terminami, wiedzą i ciepłem rozmowy z moim tatą po dziś dzień. Książki, wykłady o (Leszku Kołakowskim, ks. Józef Tischner, Karol Wojtyła), zajęcia w plenerze – wyjazd do Warszawy – Teatr Rozmaitości, Zachęta, Teatr Narodowy. Tak zajęcia z etyki przez cały okres szkoły średniej z nauczycielką Joanną Kanią. Rozmowy o duchowości w sztuce, telepatii z moją profesor – dr Izabellą Galicką podczas studiów i po dziś dzień, świadomości artysty samorozwoju – z profesor malarstwa z Barbarą Szubińską, artysta indywidualny w globalnym świecie potrzeb człowieka współczesnego z profesorem  Janem Hartmanem. Własnej tożsamości w mówieniu o prawdzie z prof malarzem Stanisławem Bajem. Tyle wybitnych osobowości miałam przyjemność poznać i mam zaszczyt darzyć sympatią, bądź serdeczną przyjaźnią po mimo różnicy wieku i doświadczeń, statusu społecznego. A mogę powiedzieć o no właśnie bractwie dusz. To ludzie, którzy niejednokrotnie przedstawiają publicznie i prywatnie odmienne stanowiska i światopoglądy. Jest też wiele osób mi bardzo bliskich, przyjaciół, znajomych, których nie wymieniłam, ale cóż nas łączy no właśnie bractwo dusz.

Nienasycona ciekawość świata, nieustannie pogłębianie wiedzy własnego zawodu, ale i przyglądania się tego co obok nas. Doświadczenie radości i smutku, pochwał i zazdrości. Spotkanie różnych, wieloznacznych w intencji myśli i czynu ludzi.

Czy jesteś zachłanna na życie?

Tak bardzo. Na sztukę, wiedzę, radość życia, na poznawanie kolejnych ludzi zgłębianie ich piękna, które lubię, chciałabym coraz więcej i bardziej odkrywać w moich kolejnych obrazach, rysunkach. Bardzo często nie myśląc o pieniądzach. Co nie jest dobre ale obiecuje poprawę … 😉

Czy erotyzm w sztuce krępuje Ciebie? Dlaczego tak dzieje się jeszcze w naszym kraju, że ludzie przechodzą dużym łukiem wokół sztuki zabarwionej seksualnością, a to jest część naszego życia… A przecież nasi południowi sąsiedzi bez skrepowania konsumują sztukę w każdej postaci o różnym zabarwieniu.

Erotyzm absolutnie nie. Krepuje, a wręcz „boli” mnie pornografia w sztuce – w każdej płaszczyźnie w warstwie człowieczeństwa, ale i estetycznie braku kreacji, pójścia udeptaną drogą na skróty w bezczelny sposób. Efektem tego są przewidywalne prace, niezwykle nudne. Bądź mamy liczne przykłady nieumiejętnego adoptowania tak cudownego tematu, czy pretekstu do inspiracji – erotyki.

Myślę, że nie tylko w Polskiej sztuce współczesnej, ale i światowej brakuje dobrych przykładów sztuki o zabarwieniu erotycznych. Niestety zauważam kilka dominujących nurtów bardzo wysłodzony, zbliżony świadomie do sztuki posługującej się estetyką „kiczu”, bądź malarstwa przepełnionego symbolami – i w ostateczności mamy eklektyzm stylów / bez stylu, bądź bardzo dosłowny zbliżony do pornografii.

Być może to jak pokazują je artyści, a także często pragną i zamawiają odbiorcy jest świadectwem naszej postawy do erotyki, seksualności, a tak naprawdę do relacji drugiego człowieka.

W jednym z wywiadów kiedyś powiedziałam odpowiadając na postawione pytanie

„Czy można zakochać się w sztuce? Jak można to zrobić? I czy to zakochanie może zmienić nas i nasze życie?

Tak, zdecydowanie można, wręcz trzeba zakochać się w sztuce! Sztuka dla wielu osób współcześnie jest alternatywną religią. Środkiem do poznania siebie i odkrywania innych. Uważam, że sztuka i erotyka są tymi obszarami, w których mamy szanse poznać siebie. Dotknąć “naszej” własnej intymności. Czy przekroczymy granice zależy od nas, choć jak mawiał Goethe “nakreślanie granic jest ich przekraczaniem”. Tak stan zakochania może na nowo przewartościować nasze priorytety i potrzeby w życiu.” (przy. dla portalu „Dobra Polska Szkoła”, New York, Marta Kustek, marzec 2013)

Podsumowując szukajmy w sobie duchowości, piękna, prawdziwej dobroci w sztuce i erotyce.

Musze o to zapytać, twój ulubiony autor, film, książka. Ja jestem ciekawa co drzemie w głowie takiej osoby jak Ty… pewnie nie tylko ja.

Meryl Streep, Colin Firth bezapelacyjnie.

Wśród ulubionych mogę wymienić „Dziewczyna z perłą”, „P.S. I love you”, „Pół żartem, pół serio”, „Między słowami”, „Samotny mężczyzna” a ostatnio ogromne wrażenie zrobił na mnie film „Miłość jest dziwna” (oryg. Love Is Strange, 2014).

„Życie Pi” Yann Martel (już dawno temu przed adaptacją filmową), a zawodowa o sztuce „Siedem dni w świecie sztuki”(oryg. „In The Art World” Sarah Thornton (czekam z niecierpliwością na kolejne).

Dziękuję za uwagę, wyczerpujące pytania, zainteresowanie moja twórczością.

A ja dziękuję za naszą rozmowę, bardzo.

PS.

Jeszcze kilka słów o Laurze, w latach 2012 -2014 współtworzyła i pracowała w duecie kuratorskim (L&A CURATORS Zakochaj się w sztuce | Fall in love with art) z Agą Pietrzykowską. Z którą wspólnie zrealizowały następujące projekty i wystawy, m.in.: ”Zakochaj się w sztuce | Fall in love with art” ( Centrum Sztuki FORT Sokolnickiego w Warszawie, luty – kwiecień 2013) „Kontrapunkt | Młodzi Sztuką” (Galeria Elektor, Warszawa, maj – czerwiec 2013).

Autorka projektu artystycznego przedstawiającego Lucian Freud ‚a (1922 – 2001) jednego z najwybitniejszych artystów / dziś już ikony współczesnego malarstwa, można wręcz powiedzieć „klasyka” który na stałe wpisał się w historię sztuki. To jedyny taki cykl obrazów na świecie, otwarty (gdyż co jakiś czas powstają kolejne portrety) cykl noszący tytuł „Lucian Freud in progress” do tej pory powstało 8 obrazów z różnych okresów życia artysty oparty na mało dostępnych i unikatowych fotografiach (ze zbiorów National Portrait Gallery w Londynie).

Link z wybranymi obrazami cyklu malarskiego „Lucian Freud in progress”.

Współpracuje z Galerią sztuki Cavaletto.pl i Galerią sztuki Tadeo-Art.

Nagradzana i doceniana nie tylko przez krytyków i środowisko artystyczne ale i przez media – wywiady z artystką i jej prace wielokrotnie prezentowane są od lat w różnych stacjach telewizyjnych, na łamach prasy oraz na portalach internetowych. Jest zapraszana do różnych programów telewizyjnych i radiowych, recenzuje publikacje artystyczne, opowiada o sztuce i o rynku sztuki:

  • in. Art & Biznes (portal), Kwartalnik Artysta i Sztuka , portal Dobra Polska Szkoła NYC, Fundacja Art Humanitatis, magazyn Trendy Art of Living, magazyn Clam Magazine, magazyn Czas na Wnętrze, magazyn Imperium Kobiet, radio Radio ZET Gold, program kulturalny Qadrans Qltury, prestiżowy portal fineLIFE, Magazyn, Galeria Sztuki Dostępnej Limited Edition, Magazyn Purpose, Babski Londyn , Hedonist Magazine, portal Czytaj, nie pytaj, DomiMagazine, Lounge Magazyn, Gość Poranka tvp.info, „Wilnoteka” TVP Polonia, Radio RAMPA NY, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, Creative Poland, Dzień dobry TVN, Radio WNET, Poland – Art, Niezła sztuka, Gallery STORE, Kurier Warszawski TVP Info, Artystyczne strony, MISTRZYNIE ŻYCIA

link strona internetowa: http://lauralawasilewska.tumblr.com/
aktualności na FB: https://www.facebook.com/LAURA.LA.ART
portfolio: https://www.works.io/laura-la-wasilewska

 

198750_513879255306646_1590826211_n 206029_490511614310077_538126619_n

284665_495905210437384_1082853666_n

304814_273391702688737_1698223804_n

311066_273390366022204_435940861_n

378880_333104920050748_1234862660_n

390702_333105350050705_302286235_n

393187_333102450050995_117628543_n

395564_333180546709852_462864894_n

395956_333105603384013_101437633_n

399725_333102656717641_601942045_n